Wednesday, July 4, 2012

alasan. T_T

kita selalu cipta alasan.
untuk lepaskan diri.
termasuklah org yg bercakap ni. :(

di fakulti, ad golongan yg x straight katanya, 
mereka bercakap2, 
itu dan ini.
majoriti mengkritik,
x kurang yang menyokong.
menghalalkan, membiarkan.

hmmm.
saya keliru.
ape yg perlu saya buat?
beri nasihat?
jauhkan diri?
join mengkritik?
pandang serong?
keliru. :(

tapi dengan bantuan Di Hamparan Shamrock Ku Seru Nama-MU nukilan saifulislam
saya rasa saya dah jumpa kekuatan itu,
saya dah jumpa method dakwah yg sesuai.
alhamdulillah. :)

saya akan dekati mereka.
saya akan beri mereka contoh yg baik.
saya akn slow2 introduce Allah balik pada mereka.
sbb, mereka2 ini ada ruang kosong yg perlu diisi.
saya nk cuba replace balik kekosongan tu dgn cinta mereka pada Allah.
cinta fitrah kita semua.
kembali kepada Dia. 

alasan2 seperti:
'aku x rapat dgn dia, cmne nk tegur'
'dyorang tu dah teruk, xde jalan keluar lagi'
'kita kan perempuan, xyah la sibuk2 nk dakwah dyorang'
'aku x mampu'

kenapa kita suka bagi alasan?
sebab, 
dalam fikiran kita, 
kita dah mind set, 
kita paksa minda kita untuk fikir negatif.
untuk mengatakan tidak.

kita pandang serong pada mereka, sedangkan kita x tahu kesudahan mereka.
mungkin lebih baik dari kita?
kita kritik mereka, sedangkan diri kita sendiri pun mungkin lebih kurang sama je. 
kita jauhi mereka, sedangkan kita tahu, kalau bukan kita siapa lagi yg akan bantu mereka.
ulamak? ustaz? ibu bapa mereka?. housemate mereka?. org2 tabligh?, budak2 surau?.
letak responsibility pada orang lain sebab nk mengelak dari diri sendiri yang kena.
sebenarnya kita nak lepas tangan kan?. nk lari dari tanggungjawab. 
kita malas.
kita pentingkan diri.
kita cuma tahu mengkritik.
*pesanan utk diri sendiri jugak. T_T

ibarat kata hilal asyraf:
kita x boleh berhenti dakwah, sampai:
dia mati@kita mati@kiamat.
selagi tiga ni tak berlaku.
xde alasan okeh. :)

mereka sahabat kita, bukankah kita lebih dekat dari ulamak, ustaz?
xde ilmu, pegi belajar.
saidina abu bakar, lepas masuk islam je tros dakwah kt 10 orang taw! :)

golongan2 'ustaz' sekarang dalam balang kaca, 
bukan senang nk reach.
jadi, semua org mainkan peranan masing2, ustaz2 mungkin punya tanggungjawab lain yg lebih besar.

jadi, buat awak yg cuba isi ruang kosong dgn mencari kaum sejenis untuk dipenuhkan ruang kosong itu, maafkanlah sahabatmu ini, kerana tidak pernah cuba memberi nasihat, memberi peringatan yg baik, memberi contoh yg baik. doaku buat kalian x pernah putus. saya akan cuba sedaya upaya. 
sbb saya xnak masuk syurga sorang2, saya nk sahabat2 semua bersama2. :)
kita satu coursemate, at least satu peringatan takkan saya x boleh bg, cap ayam ngat saya kalo cmtu. :)

buat awak yg selalu disisi saya, maafkanlah sahabatmu ini jika ada keterlaluan pada ucapan. jika saya poyo, jika saya berlagak baik. xde niat dihati, saya sedang cuba membaiki diri. saya cuma xnk bercakap perkara sia2, sbb tu saya baca buku dan byk diam. saya juga xnk masuk syurga sorang2 tanpa kalian, kalau bicara saya sudah hilang cerianya kerana lebih berilmiah, maafkanlah. saya masih mencari2 bicara terbaik yg bisa membuat kalian lebih gembira dan yg leih utama Dia juga gembira dgn saya. :)


saya nak jadi macam ni! 
mereka ajak pergi ikea, pun ikea lah.
semoga saya boleh cari ruang utk sampaikan sesuatu. 

malam nisfu syaaban kali ini,
saya mulakan dgn memdekati golongan ini. 
:)

assalamualaikum
:)






0 comments:

Post a Comment